Nye Ford E-Transit: Slik gikk det i vår rekkeviddetest

08.07.2022
  • – Det har vært en helt fantastisk pågang siden Ford åpnet for bestilling av nye E-Transit, og en stor andel av kundeordrene som er mottatt for Europa, er fra norske kunder. De første kundeutleveringene startet i juni og i løpet av de neste månedene vil flere hundre få levert sitt helt nye helelektriske nyttekjøretøy som er klasseledende i segmentet – både når det gjelder kjøreopplevelser, nyttelast, rekkevidde og eierskapsopplevelse. Nå gleder vi oss til å bli bedre kjent med E-Transit, sier en strålende fornøyd merkesjef for Ford i Sulland, Sigurd Overskott.


  • Inntil 317 km rekkevidde

    Ford E-Transit er utviklet for å tilfredsstille behovene til en rekke forskjellige virksomheter. Med 68 kWh netto batterikapasitet som standard, vil den kunne levere en svært konkurransedyktig helelektrisk rekkevidde på opptil 317 km, målt etter WLTP-målemetoden. Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen har et dreiemoment på hele 430 Nm, enten du velger 184 HK eller 269 HK-varianten, og en nyttelastkapasitet på opptil 1758 kilo på varebilvarianten. Bilen vi kjørte i rekkeviddetesten var en L3-variant med 269 HK og en WLTP-rekkevidde på 257 km, som også bilen viste i displayet ved start av turen.

    Ford E-Transit


  • Tilgjengelig i mange varianter

    I Europa tilbyr Ford hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabinvarebil og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5- 4,25 tonn. De ulike modellene med ulik motorisering og størrelse, gjør at WLTP-rekkevidden også har et sprik fra 240–317 km.

    Bilen vi kjørte har en egenvekt med fører på 2688 kg, og tillatt nyttelast på 812 kg. Bilen er 5981 mm lang, 2059 mm bred og 2555 mm høy.


  •  Slik testet vi

    Vi kjørte fra Hamar torsdag 07.07.22 kl. 11:30. Det var mellom 15 og 18 grader på turen, sol og overskyet. Tørre og fine veier, litt sommertrafikk og ingen last i bilen. Vi fulgte alle fartsgrenser, som var både 60, 80, 90 og 110 km/t, men mest 80-soner. Vi kjørte med adaptiv cruisekontroll, og det var meget behagelig. Snittfarten på turen endte rett i overkant av 70 km/t. Turen tok i underkant av 4 timer tur/retur, og vi kjørte med 22 grader og auto i kupeen.


  •  Overgikk WLTP

     I vår test oppnådde vi å kjøre 260 km, med 15% igjen på batteriet ved turens slutt. Det tilsvarer rett i overkant av 300 km, som er 18,5% lenger enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Det må vi si oss fornøyde med.  Du vil kunne få andre resultater i egne tester. Topografi, hastighet, kjørestil, temperatur, last og klima er faktorer som vil kunne påvirke. Det fikk vi også erfare på turen. Turens startpunkt ligger på rett i overkant av 100 meter over havet, mens snupunktet i Østerdalen ligger på over 330 m.o.h. Det merkes på forbruket, som på turen tilbake til Hamar var flere kWh/100 km lavere enn på turen til. Hastighet er også en veldig viktig faktor. Hadde vi gjennomført turen på motorvei i høy hastighet eller på bykjøring, ville vi fått andre resultater.  


  • Ford E-Transit lading
  • Solid ladehastighet

    Nye E-Transit støtter inntil 11 kW AC-lading og 115 kW DC-lading (hurtiglading). Under optimale forhold skal det ta kun 34 minutter å lade fra 10-80%. Det fikk vi også oppleve ved ankomst Hamar etter nærmere 4 timer med kjøring: det gikk fort å få fylt opp tanken igjen! 


  • Komfortabel å kjøre

    Det som også slo oss under turen var at bilen var meget stillegående og komfortabel å kjøre. Dette er en stor bil i 2-tonns-segmentet, men vi glemte litt at vi faktisk kjørte en så stor bil. Med sine mange førerassistentsystemer og teknologi ble kjøreopplevelsen utmerket – samtidig som det er et stort nyttekjøretøy. Man sitter høyt og har god oversikt, og bilen oppleves som trygg og stabil. Dette er egenskaper vi er sikre på at våre kunder vil sette stor pris på. 



Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer



Anmeldelser