Ford Otosan skal ta Fords fabrikk i Craiova inn i den helelektriske fremtiden
Ford Otosan tok i dag over eierskapet av Fords fabrikk i Romania. Samtidig annonserte Ford Otosan at de planlegger å investere 490 millioner euro i fabrikken, hvor blant annet neste generasjon helelektriske Transit Courier skal produseres.
Fabrikken i Craiova vil spille en nøkkelrolle i Fords elektrifisering - og vekstplaner for nyttekjøretøy i Europa. Det skal skje ved å kombinere fabrikkens produksjonskapasitet med Ford Otosans omfattende erfaring med å utvikle og produsere nyttekjøretøy.
– Ford utnytter sine strategiske partnerskap bedre ved å dele på investeringer, og samtidig dra nytte av en bredere tilgang på ekspertise. Det vil øke kapasiteten for elektriske kjøretøy og nyttekjøretøy i Europa, sier styreformann i Ford Europa, Stuart Rowley.
For å øke produksjonskapasiteten ved fabrikken annonserte Ford Otosan at de vil investere 490 millioner euro (tilsvarende ca. 5 milliarder norske kroner) i løpet av de neste tre årene.
Neste generasjon av varebilen Transit Courier og flerbruksbilen Tourneo Courier vil bli utviklet og produsert av Ford Otosan på fabrikken i Craiova og lansert i 2023. Helelektriske varianter av disse vil få produksjonsstart i 2024.
Skal produsere helelektrisk variant av Fords mest solgte personbil i Europa
Ford Otosan vil også fortsette å produsere Fords mest solgte personbilmodell i Europa, Ford Puma, på fabrikken i Craiova. I 2024 vil de starte produksjonen av den helelektriske Ford Puma.
– Med oppkjøpet av fabrikken i Craiova utvider Ford Otosan sin produksjonserfaring og kapasitet til internasjonale operasjoner. De svært dyktige ansatte i Craiova, som allerede produserer noen av de mest populære Ford-produktene, vil nå dra nytte av Ford Otosans erfaring med å utvikle, konstruere, og bygge nyttekjøretøy, samt elektrifisering, sier general manager i Ford Otosan, Güven Ozyurt.
Ford overtok fabrikkanlegget i Craiova for 14 år siden og har siden investert nesten 20 milliarder kroner (2 milliarder dollar) til det som i dag er en topp moderne fabrikk.
For bare noen få dager siden bekreftet også Ford at de har valgt sin fabrikk i Valencia, Spania, som det foretrukne stedet for å produsere fremtidige banebrytende elektriske kjøretøy i årene som kommer.
Ford er også i full gang med å bygge om sin bilproduksjon i Køln i Tyskland med en investering på nærmere 20 milliarder kroner (2 milliarder dollar) for å begynne å produsere elektriske personbiler fra 2023.
Skal produsere over 2 millioner helelektriske biler årlig i løpet av 2026
I løpet av 2026 planlegger Ford å selge hele 600 000 helelektriske biler hvert år i Europa. Globalt er målet for den årlige produksjonen av helelektriske biler over 2 millioner i 2026.
Avtalen som nå er inngått mellom Ford Europa og Ford Otosan vil styrke Ford Otosans posisjon som den største nyttekjøretøyprodusenten i Europa. Med fabrikken i Craiova vil Ford Otosans årlige produksjonskapasitet overstige 900 000 biler.
Ford Otosan, hvor Ford og Koç Holding er majoritetsaksjonærer, er et av de eldste og mest suksessfylte eksemplene på vellykkede joint ventures i den globale bilindustrien.
Vil støtte Fords mål om null utslipp fra alt bilsalg i løpet av 2035
I forbindelse med den offisielle overtagelses-seremonien som ble avholdt på fabrikken i Craiova i dag uttalte Rowley:
– Fabrikken i Craiova har over lengre tid levert fantastisk konkurranseevne så vel som fleksibilitet hva produksjon angår. Det viser suksessen både Ford EcoSport, Puma og 1-liters EcoBoost-motorene har hatt på det europeiske markedet.
– Dette vil bidra til Fords målsetting om fortsatt å bygge en fremgangsrik virksomhet i Europa, å nå vårt mål om null utslipp for alt bilsalg, og at alle våre fabrikker, distribusjon og leverandører i Europa er karbonnøytrale i løpet av 2035.
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
60 mil med vår nye varebil: Ford Transit Custom AWD
Endelig er nye Custom her, og vi har prøvekjørt nyheten med firehjulstrekk… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er… -
Her er nye Ford Kuga: Europas mest solgte ladbare hybrid med bedre ytelse, fornyet design og som ny og tøff Active-variant
Ford avduket i dag nye Ford Kuga ladbar hybrid. Europas mest solgte ladbare…