COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

10.07.2019

Bruker 67 timer årlig på å finne parkering: Nytt system skal finne plassen for deg

     

Hele 3 av 10 biler* som kjører i sentrum av storbyene er på utkikk etter en parkeringsplass. Sammen med den internasjonale telegiganten Vodafone tester Ford nå et system som skal gjøre det lettere å finne parkeringsplass, spesielt i bysentrum.

I byer som London og Frankfurt er det anslått at gjennomsnittssjåføren bruker 67 timer hvert år på å lete etter parkeringsplasser.

Systemet Parking Space Guidance som nå testes ut, bygger på at stadig flere biler i fremtiden vil være tilkoblet internett og kan kommunisere med hverandre. Det vil vises på bilens display hvor det er ledig parkeringsplasser i nærheten og hvordan sjåføren kan komme seg dit.

Sparer tid, penger og bedrer luftkvaliteten

- Bilens navigasjonssystem er perfekt for å gi deg riktig vei til destinasjonen din, men er ikke så hjelpsom med å finne en ledig parkeringsplass der. Parking Space Guidance kan hjelpe sjåførene til raskt å finne en parkeringsplass. Slik sparer de både tid og penger. Luftkvaliteten vil også bli bedre fordi flere biler slipper å kjøre rundt og lete etter ledig plass, sier produktutviklingsingeniør i Ford Europa, Tobias Wallerius.

- Når biler kan utveksle informasjon med infrastrukturen i realtid, vil trafikkavviklingen bli smartere og være smidigere. Letingen etter parkeringsplass vil også bli mindre stressende og folk vil komme raskere frem til sin endelige destinasjon, sier Head of Innovation i Vodafone, Michael Reinartz.

En del av en større teknologisatsing

Parking Space Guidance, er en del av 140 millioner kroners-prosjektet KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf) i Tyskland. Her testes nye teknologier som kan utvikles når bilene kommuniserer med hverandre og blir stadig mer selvkjørende.

Når testkjøretøyene kjøres gjennom byen, får de fortløpende informasjon om veiens tilstand og informasjon om parkeringsplasser fra et sentralt datasystem. Systemet gir deg informasjon i forhold til hvor du befinner deg (geolokasjon). Det mottar også informasjon fra digitale veiskilt som du får videreformidlet inn i bilen.

     

Mange smarte og nyttige systemer testes

Andre nyttige teknologier i KoMoD-prosjektet til Vodafone og Ford er:

  • Trafikklysassistanse: Dette systemet gir deg informasjon om trafikklysene og når de vil skifte fra rødt til grønt på veien rett foran deg. Ved å bli gitt et forvarsel kan du planlegge kjøringen bedre og trafikkflyten generelt blir bedret.
  • Tunnelinformasjonssystem: Dette gir deg informasjon i forkant om stengte felt, fartsbegrensninger og saktegående kjøretøy i tunneler.
  • Generell informasjon: Gir oppdatert informasjon om viktige hendelser som kan påvirke lokaltrafikk som fotballkamper, idrettsarrangement eller konserter.
  • Trafikkontrollsystem på motorveien: Med denne informasjonen kan den overordnede trafikkflyten på motorveien forbedres ved å tilby forskjellige fartsgrenser tilpasset antall biler på veien.
  • Smarte trafikkskilt: Få fartsgrenser og fareskiltinformasjon sendt rett til bilens display. Selv om trafikkskiltgjenkjenning er tilgjengelig i mange biler kan dårlig vær eller andre kjøretøy som sperrer for sikten til bilens kameraer som «leser» trafikkskiltene, gjøre at du ikke får opp denne informasjonen inni bilen. Sendes skiltinformasjonen via en mobillinje rett til bilen, får sjåføren den viktige sikkerhetsinformasjonen uansett.
  • Varsel om dårlig vær: Hvis et kjøretøys automatiske vindusviskere for eksempel registrer kraftig regn, kan dette kommuniseres fra dette kjøretøyet til andre kjøretøy i samme område. Det kan gi disse muligheten til å justere sin hastighet eller velge en annen rute.Også annen relevant værinformasjon kan videreformidles mellom biler i samme område, direkte eller via et sentralt system.

I KoMoD-prosjektet vil Ford fortsette å undersøke alle mulighetene som åpner seg når bilene er online og kan kommunisere med hverandre og infrastrukturen rundt. En teknologi som gjør at bilen slipper å treffe på rødt lys ved hvert eneste kryss – men heller kjøre på «en bølge av grønne lys» og et eget system som informerer hvordan sjåfører skal kjøre for å slippe frem utrykningskjøretøy - er noe av det som blir utviklet i det Düsseldorf-baserte prosjektet.

Klikk her for andre nyheterKontakt oss i dag



Nyheter