COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

13.07.2018

Nye Ford Transit Connect med kraftig redusert drivstofforbruk


Nye Ford Transit Connect bruker hele 12 % mindre drivstoff enn forrige generasjon av det som er en av Norges aller mest solgte nyttekjøretøy. I august er nyheten klar for Norge.


- Drivstoffutgifter er et helt avgjørende punkt for kjøpere av nyttekjøretøy. Vi har investert mye tid og krefter på å gjøre nye Transit Connect billigst mulig i drift. Alle våre nye, mindre nyttekjøretøy er praktiske og tøffe biler med motorer og girkasser som jobber optimalt sammen med avansert førerassistanseteknologi, sier salgsansvarlig for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge Johnny Løvli.

Bare i løpet av årets fem første måneder har de siste fire modellene i Transit-familien satt ny salgsrekord med hele 126 000 solgte kjøretøy i de 20 viktigste europeiske landene.

Transit Connect mest populær
Ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken økte Ford sitt salg av nyttekjøretøy med hele 8 % i første halvår i år sammenliknet med samme periode i fjor. Det gjør at bilprodusenten befester sin posisjon som Norges nest største produsent av nyttekjøretøy. Transit Connect var den mest solgte bilmodellen til Ford av alle nyttekjøretøy.

Sammen med nye Transit Courier er også nye Transit Connect en del av Fords totale fornyelse av hele nyttekjøretøyporteføljen. I løpet av de neste 18 månedene skal Europas største produsent av nyttekjøretøy introdusere en rekke nye og spennende modeller, blant annet med drivlinjer med elektrifisering.

Moderne motorteknologi
Med den helt nye 1.5-liters Ford EcoBlue-dieselmotoren kan også Transit Connect by på det siste og beste innen moderne motorteknologi. Den ekstremt drivstoffeffektive motoren har allerede oppfylt miljøkravene i Euro 6.2.

Motoren kan fås som 75 HK (0,47 l/mil/, 124 g/km CO2) 100 HK (0,47l/mil/ 123 g/km CO2 og 120 HK (0,5 l/mil,  og130 g/km CO2).

Ifølge beregninger fra Ford vil 100 HK-varianten bruke hele 12 % mindre drivstoff ved vanlig kjøring - enn forgjengeren.

Nye Transit Connect kan også bestilles med en avansert 100 HK-versjon av den prisbelønte 1-liters EcoBoost-bensinmotoren. Her har et allerede lavt forbruk av drivstoff blitt redusert med ytterligere 5 % sammenliknet med den utgående modellen, til et forbruk på 0,64 l/mil (146 g/km CO2). Dett oppnås blant annet ved at motoren er blitt utrustet med sylinderkutt.

En oppgradert 6-trinns manuell girkasse kan fås i kombinasjon med både diesel- og bensinmotoren. Dieselmotoren kommer også med Fords nye 8-trinns automatgirkasse.

Økonomisk kjøring
Drivstoffeffektiviteten forbedres ytterligere ved at bilen har blitt designet mer aerodynamisk. I tillegg er det automatisk lukking av bilens lufteventiler i front når radiatoren ikke har bruk for avkjølende luft.

Også to avanserte førerassistanseteknologier bidrar til å holde forbruket av drivstoff nede. Bilen kan kjøres i et ECO-modus som påvirker motorkraften, og er også utstyrt med et system som analyserer førerens kjørestil og gir tilbakemeldinger via instrumentpanelet for mer økonomisk kjøring.

Som den utgående modellen kan også nye Ford Transit Connect fås både i en kort og en lang variant. Den har et lastevolum på opptil 3,6 kubikkmeter (VDA) og har kapasitet til å frakte fra 681-903 kg nyttelast.



Nytt minstemedlem i Transit-familien
Det minste medlemmet i Ford Transit-familien, Transit Courier, er også blitt ny både utvendig – så vel som innvendig. Den er også Norges-klar i august.

Her har også motorene blitt ytterligere forbedret for å innfri de nye Euro 6.2-kravene med en drivstoffeffektiv 1.5-liters TDCi-motor - nå med 75 HK eller 100 HK med forbruk på 0,43 l/mil og 112 g/km CO2.

Nye Courier kommer også med en 100 HK 1.0-liters EcoBoost bensinmotor med forbruk fra 0,53 liter/mil og 119 g/km CO2. Fords helt nye 6-trinns manuelle girkasse erstatter den tidligere 5-trinns manuelle girkassen.

Nye Transit Courier har en netto nyttelast fra 528-529 kilo, og et lastevolum på opp til 2,3 kubikkmeter (VDA).




Nyheter