COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

Mye muskler og moro i Geneve

06.03.2017

Mye muskler og moro i Geneve

Ford hadde i dag offisiell verdenspremiere på den nyeste generasjon av Fiesta ST. Sammen med denne ble også en av de mest spennende og omfattende samlingen av Ford Perfomance-modeller vist frem på den internasjonale bilutstillingen i Geneve.

Med en helt ny 200 HK sterk 1.5-liters tresylindret Ecoboost-bensinmotor leverer nye Fiesta ST en helt enestående kombinasjon av ytelse og drivstofføkonomi. Den neste generasjon Fiesta ST er utviklet i samme ånd som supersportsbilen Ford GT.

Se her for alle bildene, videoene og annen informasjon fra Geneve

For første gang ble også den eksklusive Ford GT 66` Heritage Edition vist frem i Europa.

Ford Performance modellene, som Focus ST med både bensin og diesel, Focus RS, ikonet Mustang og den nåværende Fiesta ST, har hatt en eventyrlig salgsvekst i Europa. Bare i 2016 økte de med hele 60 % i forhold til året før. Salgstall fra januar i år viser også en pen vekst på hele 14 % sammenliknet med samme måned i fjor.

- Modeller med høy ytelse og med priser som er tilgjengelig for folk flest, er blant Fords viktigste kjerneverdier. Fra de aktive aerodynamiske systemene på Ford GT til de nye kjøremodusene på Fiesta ST utvikler vi hele tiden ny teknologi som overfører spenningen ved å kjøre en racerbil til våre produksjonsbiler, sier toppsjefen i Ford Europa, Jim Farley.

Den neste generasjon Ford Fiesta ST

Den nye, spreke ST-modellen fra Ford gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Maksimalt dreiemoment fra den nye 1,5-liters tresylindrede Ecoboost-motoren er på hele 290 Nm.

- Nye Fiesta ST lever opp til vår filosofi om å tilby banebrytende teknologi for ytterligere å forbedre alle egenskapene til understell og drivverk, sier ansvarlig for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.

Den tredje generasjonen Fiesta ST blir den første Ford Performance-modellen som leveres med tresylindret motor. Det er også den første Fiesta ST som leveres med flere kjøremodus. Her kan du velge mellom innstillingene «Normal», «Sport», eller «Track» for optimal kjøreopplevelse - enten du kjører på vei eller bane. Modusene tilpasser motor, styring og bilens stabilitetskontroll for å gi deg det optimale kjøreoppsettet.

Bruk av ulike kjøremodus påvirker også bilens lyd for å gi deg en enda mer engasjerende kjøreopplevelse.

Den nye motoren får også Fords bransjeledende teknologi som for første gang muliggjør sylinderkutt på en tresylindret motor.

Deaktiveringen sparer deg for drivstoff ved at bensintilførselen til et sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet. Dette skjer ved jevn kjøring når man ikke trenger motorens fulle kapasitet.

Neste generasjon Fiesta ST byr også på muligheten til å gjøre bilen mer personlig enn noen gang. Kundene kan velge mellom en rekke dekorelementer og stylingpakker.

Ford GT – til både racing og landeveien

Ford GT blir også for første gang i Europa, vist frem som en eksklusiv ’66 Heritage Edition.

Modellen er en hyllest til Fords seier på Le Mans i 1966 og kommer med unike farger både utvendig og innvendig. Også de 20 tommers felgene er helt unike for denne spesialutgaven.

I likhet med cockpiten i et jagerfly har nye Ford GT et heldigitalt 10 tommers instrumentpanel i dashbordet som raskt og enkelt gir føreren informasjon basert på fem kjøremodus.

Hvert kjøremodus presenterer informasjonen på en skreddersydd måte til kjørestilen som ønskes. De fem kjøremodusene er: Normal, vått, sport, banemodus eller V-Max. Sistnevnte er skreddersydd for maksimal hastighet.

Med en målt topphastighet på ekstreme 347 km/t er nye Ford GT historiens raskeste serieproduserte Ford.

Den målte effekten på den nye, ekstreme 3.5-liters sterke V6 EcoBoost-motoren er hele 647 HK etter amerikanske spesifikasjoner. Maksimalt dreiemomentet er på 500 lb ft (678 Nm).

Også racingutgaven av bilen, Ford Chip Ganassi Racing Ford GT, er utstilt i Geneve.

I juni i fjor gjentok Ford 1966-seieren på Le Mans med Ford Chip Ganassi Racing, som med Sébastien Bourdais, Joey Hand og Dirk Müller tok totalseieren i GT-klassen under 2016-utgaven av 24-timersløpet på Le Mans. Også i år vil Ford GT konkurrere i det klassiske billøpet.

Nye spesialutgaver av Mustang vises frem

Ford solgte hele 43 800 Performance-biler som Focus ST, Focus RS, Mustang og den nåværende Fiesta ST i 2016.

I Geneve blir også to nye spesialutgaver av ikonet Mustang vist frem:

Ford Mustang Black Shadow Edition:

  *Vil være tilgjengelig for bestilling med Fords råe 421 hestekrefters 5.0-liters V8-motor fra våren 2017

  * Den kommer i fire farger: Platinum White, Triple Yellow, Race Red og Grabber Blue.

  * Blant de unike styling-elementene er en svart ponny-logo på GT-grillen, fremtredende sorte striper langs det bulende panseret og på tvers av sidene og 5-liters emblemet på forskjermene.

  * Leveres med et eksklusivt Shaker Pro bilstereoanlegg med 12 høyttalere og åtte tommers subwoofer.

* Sort skinninteriør med fargede kontrastsømmer.

Den tøffe sportsbilen vil være tilgjengelig både med en 6-trinns manuell girkasse og med automatgir.

Ford Mustang Blue Edition:

* Er tilgjengelig for bestilling nå, både med den kraftige 5-liters V8-motoren med 421 HK eller med den mer drivstoffeffektive 2.3-liters EcoBoost-motoren med 317 HK.

* Den kommer både med en 6-trinns manuell girkasse og lynrask automatgirvariant.

* Leveres i Fords karakteristiske Grabber Blue-farge. Grabber-fargene er oppkalt etter sin evne til å vekke (grab) oppmerksomhet og ble først introdusert på Shelby GT350 og GT500-modellene i 1969. Siden den gang har Ford tilbudt Mustang i mer enn 20 forskjellige «Grabber-farger» som Grabber Orange, Grabber Yellow og Grabber Lime. Disse modellene har blitt spesielt interessante for samlere.

- Ford Mustang står allerede i dag frem i mengden på veier rundt i Europa. Med de nye modellene vil enda flere snu seg etter en Mustang. Special Edition-utgaver har vært en viktig del av ikonets historie i 50 år. Nå kan også europeiske kunder få ta del i dette, sier adm. dir. i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Begge modellene er tilgjengelige med fastback-karosseri og byr på eksklusivt utstyr som oppvarmede og ventilerte seter, Fords toppmoderne SYNC 3 kommunikasjons- og underholdningssystem med navigasjon, stemmestyring på norsk, og et førsteklasses stereoanlegg.

Viser Fords stolte motorsportsarv

På messen vil også Ford vise frem den stolte motorsportsarven merket har. Denne historien startet for hele 116 år siden da Fords grunnlegger, Henry Ford, vant «Sweepstakes Race» med sin «999»- racerbil i et historisk billøp.

Du vil blant annet få se:

* En kopi av Ford GT40 Mk2 racerbilen fra 1966 som vant Le Mans det året. Bilen ble drevet av en 7-liters V8-motor.

* En kopi av 1970-modellen Ford Escort Mk1 som vant London-Mexico World Cup rally. Bilen er ombygd med en 1,8-liters Ford Cosworth-motor med rundt 200 HK.. Denne ble brukt når det klassiske rallyet ble kjørt igjen i 1995.

* En Ford Escort RS Cosworth som er en gateversjon av Ford Escort World Rally Championship gruppe A bil. Bilen har en 230 hestekrefters 2-liters turbomotor med trekk på alle fire.

Ford feirer også i år 50 års-jubileum for introduksjonen av sin Ford Cosworth DFV V8 racingmotor. Denne vant hele 155 løp i løpet av sine 15 år.



Nyheter