COOKIE POLICY
Cookies er avgjørende for at du skal få mest mulig ut av nettsidene. De lagrer dine preferanser og annen informasjon som hjelper oss med å forbedre hjemmesiden med funksjoner som sammenligningsverktøy. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under kategorien Datasikkerhet

Ødelegger med vilje på Fords gigantfabrikk

21.11.2016

Ødelegger med vilje på Fords gigantfabrikk

I det hemmelige går Ford-ansatte rundt på gigantfabrikken i Valencia og legger feil og ødelagte deler på samlebåndet. Disse såkalte «Gremlins-testene», skal sammen med et unikt fotosystem, sikre at Ford fortsatt leverer best på kvalitet.

Xabier Garciandias eneste jobb er å sørge for at feil deler som et halvferdig rattsystem eller en feil motordel blir plantet på rullebåndet i en av verdens mest avanserte bilfabrikker i Valencia, Spania.

- Disse «Gremlins-testene» gjør at vi kan forsikre oss om at systemet for å fange opp feil, fungerer perfekt. Våre arbeidere blir veldig fornøyde når de finner feil deler, men vi gjør deres jobb vanskeligere hele tiden. Det er helt avgjørende å kunne se feil deler- og luke dem ut, sier den Xabier Garciandia, teknisk ekspert i Ford Europa.

En milliard bilder

Som den første i bilbransjen bruker også Ford en avansert teknologi som tar bilder av og nøye overvåker hver eneste del i produksjonen på gigantfabrikken, hvor det hvert år blir bygget 400 000 biler og 330 000 motorer.

I løpet av to uker blir mer enn en milliard bilder tatt av hele produksjonsprosessen. Det er like mange bilder som det blir lastet opp på Instagram i hele Europa.

Ford produserer flere bilmodeller på den toppmoderne fabrikken i Valencia enn noe annet sted i Europa. Både Ford Kuga, Kuga Vignale, Mondeo, Mondeo Vignale, S-MAX, S-MAX Vignale, Galaxy, Transit Connect og Tourneo Connect blir satt sammen her. Også Fords 2- og 2.3-liters Ecoboost-motorer blir satt sammen her.




Kan bli standard på alle Fords fabrikker

Så langt har feil motordeler, feil styringsenheter og til og med feil dashbord blitt plantet på samlebåndet i hele 34 forskjellige deler av produksjonen. Så vellykket har systemet vært at Ford nå vurderer å introdusere det i alle sine fabrikker over hele verden.

- Måten vi i vårt daglige liv bruker digitale kameraer og mobiltelefoner på for å dokumentere, forandrer nå også måten vi bygger biler og motorer på. Men vi må også kvalitetssikre testene. Vi gjør dette på en måte som vi tror er unik innenfor bilindustrien, sier Garciandia.

Bruker strutsefjær for perfekt lakk

Ford har kommet med flere forskjellige ekstreme og til tider unaturlige prosesser for å sikre at samtlige biler som blir produsert på megafabrikken - hvert 40. sekund - er av topp kvalitet:

# Ekstremt sensitive mikrofoner registrerer eventuell motorulyd.

# Egne ansatte lytter på motorlyden til hver eneste Ford Focus RS.

# Strutsefjær blir brukt til å børste alle modeller, før det siste laget med lakk påføres, for å oppnå optimalt resultat.

# Den første i industrien som bruker digitale kameraer til å identifisere lakkfeil på forskjellige karosserideler.

# Alle kjøretøy gjennomgår en lydtest - slik at bilenes blåtann-system skal fungere optimalt.

# Alle biler blir kjørt på en virtuell landevei for å undersøke at alle de avanserte førerassistanse-systemene fungerer slik de skal.



Nyheter