COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

03.05.2016

Ny Ford Transit og Transit Custom får mer ytelser og lavere kostnader med avansert ny Ford EcoBlue-motor



Fords nye Transit og Transit Custom med den nye 2.0-liters Ford EcoBlue-dieselmotor får global lansering på årets internasjonale nyttekjøretøyutstilling i Birmingham, og vil tilby sine eiere merkbart reduserte driftskostnader og økte ytelser når den kommer på markedet første halvår 2016.

Den nyutviklede Ford EcoBlue-motoren gir opptil 13% lavere drivstofforbruk sammenlignet med utgående 2.2-liters TDCi-motor, med et CO2–utslipp fra 161 g/km,* og betydelige forbedret dreiemoment ved lave turtall for forbedret kjørbarhet. Den nye motoren, som kan bestilles allerede nå, vil også ha opptil 2 år/60.000 km serviceintervaller for Transit- og Transit Custom.

Den nye 2,0-liters Ford EcoBlue dieselmotoren er også konstruert i henhold til Fords ambisiøse standarder for slitestyrke for nyttekjøretøy. Beviset ligger i Transit-kjøretøyenes 5,5 millioner kilometers krevende testkjøring, inklusive 400.000 km med Transit-kunder bak rattet.

-Utfordringen var å gi vår bestselgende Transit lavere driftskostnader, økte ytelser, lavere utslipp, mindre støy i førerhuset, økt sikkerhet og enda mer slitestyrke, sier Pete Reyes, Ford Europas leder for nyttekjøretøy. – Dette er nøyaktig hva vi har gjort med nye Transit og Transit Custom med den nye Ford EcoBlue-motoren.

Ren dieselteknologi gir lave utslipp fullt ut i samsvar med de strenge Euro VI-standardene som vil gjelde fra september 2016 og som blant annet krever 55% reduksjon av NOx–utslipp sammenlignet med Euro V. For å innfri de strenge Euro VI-utslippskravene har 2.0-liters Ford EcoBlue dieselmotor et optimalisert forbrenningssystem med selektiv etterbehandling av eksosen med AdBlue.

I tillegg til den nye motorfamilien kan Transit og Transit Custom bestilles med avanserte sjåførassistanseteknologier, inklusive Sidevindstabilisator og Antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse. Senere i 2016 vil kundene også kunne velge mellom 6-trinns manuell eller automatgirkasse og bakhjulsoppheng med luftfjæring på Transit Custom Kombi.

Transit og Transit Custom er basismodellene i Fords fornyede Transit-serie, som også omfatter nye Transit Connect og Transit Courier. Salgsfremgangen for det utvidede nyttekjøretøyprogrammet førte til at Ford i 2015 ble Europas mest solgte nyttekjøretøymerke – for første gang på 19 år – med et totalsalg på 280.000 enheter, som er 23% flere enn året før.

Denne veksten har fortsatt i første kvartal 2016, med et salg av Transit og Transit Custom på hele 50.100 kjøretøy, en fremgang på 15% mot samme periode i 2015.

Renere og mer effektiv Ford EcoBlue dieselmotor

Den nye 2.0-liters Ford EcoBlue dieselmotor bruker en helt ny konstruksjon for å gjøre neste generasjon dieselmotorer fra Ford renere og mer effektive.

Motoren er utviklet med nyeste turboteknologi, drivstoffinnsprøyting, forbrenningssystem, strukturell konstruksjon og lavfriksjonsteknologi for å levere betydelige fremskritt hva gjelder drivstoffeffektivitet og ytelser kombinert med fremragende slitestyrke og lavere driftskostnader.

Transit og Transit Custom leveres med 2.0-liters Ford EcoBlue-motoren med 105 HK, 130 HK og 170 HK, hver av dem med mer effekt og dreiemoment enn den utgående 2.2-litersmotoren. Forbedret trekkraft i den nedre delen av dreiemomentregisteret – med 20% mer dreiemoment 1250 o/min – gir mer fleksible og reaksjonsvillige ytelser i krevende hverdagskjøring.

Vedlikeholdskostnader er også redusert med de utvidede serviceintervallene på opptil 2 år/60.000 km - som er 10 000 km lenger kjøring mellom hver service for både Transit og Transit Custom.

Den nye motoren gir også forbedret førerkomfort under lange arbeidsøkter med redusert støynivå i førerhuset ned til personbilnivå. De klasseledende dynamiske kjøreegenskapene til Transit og Transit Custom er forbedret gjennom endret styringsutveksling som gir bedre tilbakmelding gjennom rattet og nye støtdempere bak for å forbedre komfort og kontroll.

Avansere sjåførassistanseteknologier

Nye Transit og Transit Custom trekker også fordeler fra en rekke avanserte sjåførassistanseteknologier for å øke sikkerheten og komforten for de som bruker kjøretøyene.

Med kamera- og radarteknologier av samme type som finnes på Mondeo og S-MAX kan både Transit og Transit Custom leveres med:

Antikollisjonsassistanse med fotgjengeroppdagelse – reduserer alvorlighetsgraden av visse typer frontkollisjoner som involverer kjøretøy og fotgjengere, eller hjelpe sjåføren til å unngå et sammenstøt.

Adaptive Cruise Control bruker en radar for å sikre at det beholdes en gitt avstand til kjøretøyet lenger fremme på veien

Trafikkskiltgjenkjenning – viser sjåføren at kjøretøyet befinner seg i en sone med fartsgrense eller forbikjøringsforbud - med gjengivelse av tilsvarende skilting i instrumentpanelet når begrensningene oppheves

En oppgradert elektronisk stabilitetskontroll som standard gir en rekke funksjoner som forbedrer kjøretøyets stabilitet under ekstreme kjøreforhold - inklusive tre Ford-patenter:

Sidevindstabilisator – et nytt system som bruker bremsene på den ene siden av kjøretøyet for å redusere virkningen av et brått sidevindskast

Kurvekontroll – et unikt Ford-utviklet program som senker bilens hastighet på en trygg og stabil måte dersom det kjøres inn i en kurve - som en motorveiavkjørings-/ eller påkjøringsrampe - med for stor hastighet.

Veltekontroll som bidrar til å hindre faren for et velt ved å kontrollere både motorens dreiemoment og bremsene til det enkelte hjul.

Transit-kundene kan også spesifisere Fords SYNC 2 stemmeaktiverte system med en ny høyoppløselig 6-tommers berøringsskjerm kombinert med avansert stemmestyring av lydanlegget, navigasjonen og mobiltelefonene. ‑ Fra utsiden er Transit og Transit Custom med den nye Ford 2,0-liters EcoBlue-motoren identifisert med en ny kromlist i den nedre delen av grillen foran.

Det luftfjærede bakhjulsopphenget på Transit Custom er en unik løsning i denne klassen og innfrir Fords standard for slitestyrke på nyttekjøretøy. Luftfjæringen sikrer nivåkontrollert kjøring over et bredt spekter av last- og kjøreforhold, noe som betyr mer komfort og bedre kjøreegenskaper i Kombi M1-modellen.

Den oppdaterte Transit- og Transit Custom-serien tilbyr nyttekjøretøykundene det samme omfattende programmet av varianter hva gjelder takhøyder, akselavstander, total- og nyttelast og karosserivarianter i form av varebiler, kombi. Transit-kundene kan også velge mellom forhjulsdrift, bakhjulsdrift, firehjulsdrift sammen med, 17/18-seters minibuss og enkel-/ dobbel kabin chassis.



Nyheter