COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

08.04.2016

Ford har spesialutdannede “motorlyttere” for å sikre at hver nye Ford Focus RS kjører feilfritt

Fra vinsmaking til stemming av et konsertflygel finnes det ingen erstatning for de menneskelige sansene når det gjelder å sikre at produktene innfrir de strengeste kvalitetskravene. Nå kan du legge motorproduksjon til listen. I en verden hvor produkttesting i stigende grad gjennomføres av høyteknologisk utstyr har Ford oppdaget, at for visse tester er det ingenting som kan måle seg med to gode ører for å bidra til at nye Focus RS oppnår optimale ytelser. 


Meget erfarne produksjonsarbeidere gjennomfører en lyttetest i forkant av monteringen av en 2.3-liters EcoBoost-motor med 350 HK i bilen. 

- Dette teamet vet hvordan en perfekt kalibrert motor høres ut, og de vet hvilke lyder de skal lytte etter som indikasjon på at noe er galt, sier Gunnar Herrmann, ansvarlig for kvalitetssikring hos Ford Europa. - Tenk på det som en doktor som har de mest avanserte diagnostiske apparater som finnes, men som likevel bruker et stetoskop for å få et bilde av pasientens helse. 

De ansatte på Fords fabrikk i Valencia er lært opp til å identifisere feil ved å bruke spesielt klargjorte motorer med “problemer” som viser hvilke lyder de skal lytte etter. Etter flere måneder med trening og veiledning er medlemmene av teamet kvalifisert til å foreta den intensive 1‑minuttstesten i en av de 18-lydisolerte rommene ved slutten av samlebåndet. 

Skulle ingeniørene høre ulyder som er forbundet med problemer som for eksempel en blokkert smørekanal eller en ødelagt tann i et tannhjul vil motoren bli tatt ut av produksjon inntil ytterligere undersøkelser kan gjennomføres og eventuelle problemer fjernes. På denne måten blir kvaliteten i produksjonsprosessen kontinuerlig forbedret. 

350 HK-versjonen av Fords 2.3-liters EcoBoost-motor som er montert i nye Focus RS er spesielt konstruert for å oppnå en akselerasjon fra 0 - 100 km/t på 4,7 sekunder og en toppfart på 266 km/t. Ytterligere modeller som trekker fordeler av «motorlytterne» i Valencia er Ford Focus ST, Ford S-MAX og Ford Mondeo. - Erfaringene vi skaffer oss ved å lytte til tusenvis av motorer gjør at vi umiddelbart hører når noe ikke er perfekt, sier Juan Carlos Rosmari, kvalitetsingeniør på Fords motorfabrikk i Valencia. - Hver motortype har sitt unike lydbilde, og ved å lytte til dem i lydkammerne lærer vi oss de individuelle karaktertrekkene – og lydene som forteller oss at noe ikke er som det skal være. 

Tilsammen utfører Fords team av «motorlyttere» ca. 2.000 lyttetester pr. dag på Valencia-fabrikken. Klargjøring av motoren for testing gir et naturlig avbrekk mellom lyttingen slik at de ansatte kan beholde full konsentrasjon på testen gjennom hele arbeidsdagen. 

- Evnene til de Ford-ansatte kombinert med topp moderne teknologi hjelper oss til å levere høykvalitetsbiler som yter bedre, ser bedre ut og gir fremragende driftssikkerhet gjennom hele bilens livsløp, legger Herrmann til.
 



Nyheter