COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

15.02.2016

Neste generasjon Ford Ranger pickup med redusert forbruk, dristig design og avanserte teknologier

Ford mer informasjon og flere bilder/videoer se: http://ranger.fordpresskits.com/

------------------

Fords nye Ford Ranger pickup har forbedret drivstoffeffektivitet, dristig nytt design og avanserte teknologier når den ankommer europeiske salgslokaler første halvdel av 2016.

Anført av flaggskipet Wildtrak kjørte Ford Ranger forbi sine rivaler og ble Europas mest kjøpte pickup i 2015 med 27.300 enheter, en økning på 27% fra året før.

- Med nye Wildtrak har kundene en uslåelig kombinasjon av 4x4-fremkommelighet, iøynefallende design og premium utstyrsdetaljer som kommunikasjonssystemet SYNC 2, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.

- Ranger er for øvrig klar for enhver utfordring - med optimalisert drivstoffeffektivitet, tilhenger- og nyttelastkapasitet og klasseledende fremkommelighet i dypt vann.

Dagens Ford Ranger har oppnådd kraftig salgsvekst i Europa siden produksjonene startet ved utgangen av 2011. Markedsandelen i Fords 20 tradisjonelle europeiske markeder* har økt fra 11,7% i 2012 til 23,5% i de 11 første månedene av 2015 og plasserer Ranger som markedsleder i Pick-up segmentet i Europa.

Forbedret dieselmotor

Nye Ranger har fremragende drivstofføkonomi med blant annet Auto-Start-Stop, ny sluttutveksling og elektrisk servostyring som til sammen bidrar til å senke drivstofforbruket med opptil 17%.

Det forbedrede motorprogrammet består av Fords 2.2-liter TDCi-motor med 160 HK og den kraftige 200-hesters 5-sylindrede TDCi-mototren på 3,2 liter.

På nye Ranger kan kundene velge mellom 6-trinns manuell og automatgir. På alle Rangere som tilbys i Norge er firhjulsdrift standard.

Avansert kommunikasjon og førerassistanseteknologier

En rekke banebrytende teknologier er tilgjengelig på nye Ford Ranger for å sikre sjåføren effektiv kommunikasjon og god kontroll over bilen. Det inkluderer blant annet det stemmestyrte kommunikasjonssystemet SYNC 2 med 8-tommers berøringsskjerm.

En rekke sjåførassistanseteknologier sørger for mer komfort og inkluderer Filskiftevarsling og LaneKeeper, Adaptiv Cruisekontroll med avstandsvarsling, Trafikkskiltgjenkjenning, parkeringssensor foran og bak, ryggekamera og elektronisk stabilitetskontroll som standard kombinert med hindring av velt og tilhengerskrens.

Andre smarte teknologier inkluderer: Bakkestartassistanse som gir en tryggere start i bratte bakker. Hill Descent Control som sikrer jevn hastighet når det kjøres ned ekstra bratte bakker. Adaptiv lastekontroll justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt. Nødbremsassistanse sørger for økt bremsevirkning når det bråbremses i en nødsituasjon

Tøff og moderne design

Et dristig, mer moderne utseende gir Ranger en tydelig tilstedeværelse på veien, og formidler umiddelbart en opplevelse av profesjonalitet.

- Våre designere så en mulighet for å gi nye Ranger et ekstra element av spenning, og dermed fremheve og forsterke begrepet "Built Ford Tough" samtidig som kjøretøyets fremragende aerodynamiske egenskaper ble ivaretatt.

Det oppdaterte eksteriøret er kombinert med et nytt og elegant interiør som skaper et enda mer komfortabelt, tidsriktig og funksjonelt førerhusmiljø.

Interiøret på nye Ranger er moderne og designerne har valgt materialer som er attraktive og samtidig slitesterke nok til å tåle det harde livet i en profesjonell pickup. Interiøret kan minne mye om en personbil, men er like praktisk som tidligere, sier Haugaard.

Egenskaper og raffinement

Ford Ranger forblir et av de mest anvendelige kjøretøyene i sin klasse.

Kundene kan velge mellom to karosserityper: to-dørs RAP Cab med bakhengslede dører for tilgang til 2. seterad og firedørs Double Cab.

Med en klasseledende evne til å kjøre gjennom vanndybder på opptil 80 cm og med en bakkeklaring på 23 cm er den utformet og konstruert for å håndtere det mest ekstreme terrenget med letthet.

Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel skaper nye Ranger tillit når den gir seg i kast med bratte hindringer.

På alle Rangere sørger en robust elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra 4x2 til 4x4 høy mens bilen er i fart.

For lavhastighetsdreiemoment eller ekstra bremsing ved kjøring i nedoverbakker kan sjåføren kople til en lavserie 4x4-giring, mens en elektronisk lås på bakakseldifferensialen forbedrer veigrepet under vanskelige kjøreforhold.

En annen viktig egenskap er at nye Ranger kan trekke tilhengere på inntil 3,5 tonn kombinert med eksepsjonell nyttelastkapasitet.

Mens nåværende Ranger allerede hadde satt standarden for kjørekomfort og kjøreegenskaper har Ford-ingeniørene nå finjustert hjuloppheng og fjæring for ytterligere komfort og enda bedre kjøreegenskaper.



Nyheter