COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

26.05.2015

Galaxy er nyeste Ford-modell som får firehjulstrekk

Ford opplyste i dag at de for første gang vil tilby nye Ford Galaxy med AWD.

Fords intelligente AWD leverer forbedret veigrep og fremkommelighet ved å kontinuerlig overvåke og sende kraft til hjulene som har mest grep, og sikrer tryggere kjøreegenskaper, spesielt ved krevende norske kjøreforhold.

Målingen av hjulenes feste i veibanen skjer hvert 16. millisekund – tyve ganger raskere enn når man blunker – og systemet kan sende opptil 100% av motorens dreiemoment til for- eller bakhjulene og foreta nødvendige justeringer i løpet av bare 100 millisekunder. Ved å levere dreiemoment bare når og der det er nødvendig har intelligent AWD minimal innvirkning på drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp - sammenlignet med biler med permanent firehjulsdrift.

- Familier over hele Europa har vokst opp med Galaxys førsteklasses komfort og sikkerhet, så kundene er velkjente med denne Ford-modellens evne til å transportere opptil syv voksne personer med førsteklasses komfort. Nå gir den enda bedre fremkommelighet og mer trygghet med intelligent AWD, fastslår markedsdirektør Geir Haugaard hos den norske Ford-importøren.

Med nye Galaxy, som ble vist første gang tidligere i april, utvider Ford antall modeller med intelligent AWD ytterligere. Fra før av er teknologien tilgjengelig på Kuga, nye Mondeo, nye S-MAX, og vil senere i år også kunne leveres på SUV-modellen Edge.

Mer veigrep på bestilling

Nye Galaxys intelligente AWD er alltid på. Hovedformålet med intelligent AWD i lave hastigheter er å forbedre veigrepet. Hvis for eksempel forhjulene befinner seg på is og bakhjulene ikke gjør det, kan systemet sende alt dreiemomentet motoren produserer til bakhjulene slik at sjåføren får kreftene dit de behøves mest.

I hastigheter over 30 km/t er AWD innstilt for å forbedre kjørefølelsen, kjøreegenskapene og reaksjonen ved å bruke informasjon fra karosserikontrollen, bremsene, girkassen og den elektroniske servostyringen. Ved å sende dreiemoment til bakhjulene når det kjøres raskt gjennom svinger kan systemet også bidra til å redusere understyringen – i situasjoner der bilens moment fører til at den følger en rett linje fremfor den kurven sjåføren ønsker.

- Intelligent AWD aktiveres når det er behov for den slik at Galaxy-sjåføren får hjelp til å få veigrep f.eks. ved vinterkjøring, samtidig som bilens dynamiske egenskaper forsterkes, med minimal innvirkning på drivstoffeffektivitet og uten å svekke bilens komfort. Med intelligent AWD kan Galaxy også trekke en tilhenger med totalvekt opptil 2.000 kg, opplyser Haugaard

Nye Galaxy tilbyr AWD sammen med 2.0-liters TDCi dieselmotor på 150 og 180 HK sammen med henholdsvis 6-trinns manuell girkasse og 6-trinns PowerShift automatgir. Galaxys motorprogram består også av 120 HK 2,0-liters TDCi-motor og den nye 2,0-liters TDCi Bi-turbo dieselmotor på 210 HK med reaksjonsvillige 450 Nm dreiemoment allerede fra 2.000 o/min.

Den vil også være tilgjengelig med den nye drivstoffeffektive 1,5-liters EcoBoost bensinmotoren, med en effekt på 160 HK. Alle Galaxy-motorene innfrir Euro VI utslippsstandard og har regenerativ lading, Auto-Start-Stop og aktiv grillukkerteknologi.

Med et eksteriør og interiør design basert på Fords nyeste globale formspråk tilbyr Galaxy plass til syv voksne og en rekke praktiske innovasjoner og avanserte førerassistanseteknologier, som bl.a. inkluderer:

  • Intelligent hastighetsbegrensersom overvåker fartsgrenseskiltene og tilpasser bilens hastighet til gjeldende fartsgrense. Dermed kan sjåføren slappe mer av bak rattet med redusert risiko for fartsovertredelser.
  • Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse, som i beste fall vil kunne hindre påkjørsel av fotgjengere, eller redusere alvorlighetsgraden av et eventuelt sammenstøt.
  • Blendingsfrie frontlykter med adaptive LED-lys som oppdager møtende trafikk og reduserer lys som kan blende samtidig som andre deler av veien gis optimal belysning
  • Frontkamera med 180-graders visning forbedrer sjåførens sikt når det kjøres ut av en parkeringsplass eller inn i et kryss, og bildet vises på en 8-tommers skjerm i midtkonsollen
Galaxy har også fått en ytterligere forbedring av Fords anerkjente dynamiske egenskaper med Ford Adaptiv Styring, som justerer rattutvekslingen i henhold til bilens hastighet for å optimalisere manøvrering og styrepresisjon.



Nyheter