COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

24.03.2015

Nye Ford S-MAX er først ute med intelligent fartsbegrenser og andre smarte innovasjoner

For mer informasjon og flere bilder se;: http://s-max.fordpresskits.com/

En video om Intelligent Hastighetsbegrenser til bruk i artikkelenn: http://youtu.be/F3qmtEGGlOo

--------------------------------------

Ford opplyste i dag at nye S-MAX vil være den første Ford-modellen på verdensbasis som kan leveres med Intelligent Hastighetsbegrenser (IH), en ny teknologi som skanner trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense og dermed unngår fartsbøter og ev. mister førerkortet.

Nye S-MAX – en elegant og innovativ flerbruksbil med mulighet for 7 seter – har mer enn 20 nye teknologier, inklusiv blendingsfrie frontlykter og Ford adaptiv styring. For første gang vil S-MAX også bli tilgjengelig med Fords Intelligente firehjulsdrift (iAWD).

- Nye S-MAX er et bevis på at en fleksibel familiebil også kan være elegant, teknologisk avansert og med mye kjøreglede, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos Ford Motor Norge. - Intelligent Hastighetsbegrenser er en av teknologiene som folk vil undres over hvordan de klarte seg uten – ikke bare fordi den kan bidra til at du unngår fartsbøter, men også fordi kjøringen blir langt mer avslappet.

Den første S-MAX-generasjonen ble kåret til Årets Bil i Europa i 2007 og er hittil solgt til over 400.000 europeiske kunder.

Intelligent Hastighetsbegrenser

Intelligent Hastighetsbegrenser kombinerer funksjonaliteten til to Ford-teknologier:

Justerbar fartsbegrenser – som gjør det mulig for sjåføren å stille inn kjøretøyets maksimale hastighet manuelt

Trafikkskiltgjenkjenning – som blant annet viser sjåføren aktuell fartsgrense.

Intelligent Hastighetsbegrenser benytter informasjonen fra trafikkskiltgjenkjenningssystemet for å kunne justere farten til lovlig nivå. Hvis kjøretøyet er utstyrt med navigasjon bruker Intelligent Hastighetsbegrenser også kartdata for forbedret nøyaktighet hva gjelder fartsgrenser.

Blendingsfrie frontlykter

Blendingsfrie frontlykter er frontlykter som ikke blender andre trafikanter og sørger for optimal belysning. Teknologien virker sammen med Ford Dynamiske LED frontlykter med adaptiv frontlyssystem, som kan stille inn fjernlysstrålen i syv forskjellige vinkler og lysstyrker avhengig av hastighet, dagslys, rattvinkel og avstand til andre kjøretøy.

Ford adaptiv styring

En ny generasjon styreteknologi, Ford Adaptiv styring vil gjøre det lettere å manøvrere i lave hastigheter og i trange gater, samtidig som det gir en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Systemet justerer kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul i følgende situasjoner:

- Bykjøring: en elektrisk motor og et girsystem i rattet øker virkningen av sjåførens rattbruk slik at færre dreininger av rattet er nødvendig ved parkering og i skarpe svinger, som i T-kryss.
- Medium hastigheter: systemet reagerer mindre på rattutslag, samtidig som det gis en følelse som forsterker presisjon og kjøreglede.
- Motorveihastigheter: systemet bruker den elektriske motoren for en svak reduksjon av styrefølsomheten for å oppnå en mer avslappet kjørestil

Avanserte drivlinjer

Nye S-MAX har avanserte TDCi-dieselmotorer og EcoBoost-bensinmotorer for lydsvak og uanstrengt kjøring og lave forbruks- og utslippstall.

Blant nyhetene er en 2-liters TDCi bi‑turbo dieselmotor med elektronisk kontrollert turbo for raskere motorreaksjon. Effekten er 210 HK med 450 Nm dreiemoment og Fords 6-trinns PowerShift automatgirkasse.

De oppdaterte TDCi-motorene på 120, 150 og 180 HK har et drivstofforbruk på 0,5 liter pr. mil og slipper ut 129 g/km CO2.

De to kraftigste dieselmotorene tilbys med 6-trinns PowerShift automatgirkasse og er tilgjengelig med iAWD for overføring av effekt fra forhjul til alle fire hjul for optimalt veigrep og kjøreegenskaper.

Det tilbys to EcoBoost bensinmotorer - en 1.5-liter med 160 HK og en 2.0-liter med 240 HK.


Overlegen komfort

Avansert chassis, karosseristruktur, moderne teknologi og Ford multikonturseter med massasjefunksjon sørger for at nye S-MAX leverer ledende komfort for opptil syv personer.

Massasjefunksjonen vil redusere muskelstivhet på lengre turer. De 8-veis justerbare forsetene har både kjøling og oppvarming og bruker et system med 11 bevegelige puter som gir en massasjeeffekt til hofter, sete og korsrygg. For første gang tilbys også oppvarmet ratt på S-MAX.

Det er også tatt i bruk lyddempende materialer for å skape et mer støydempet kupémiljø. Et resultat er at veistøyen er redusert med 2,5 desibel foran og 3 desibel bak.

En bil som passer på deg

For sjåfører som nærmer seg et kryss der sikten er redusert og hvor fotgjengere brått kan dukke opp i veibanen er nye S-MAX utstyrt med ny teknologi som kan bidra til å hindre ulykker.

En av dem er et frontmontert kamera som gir et 180-graders bilde av det som befinner seg foran bilen.

Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse-teknologi er også tilgjengelig for første gang i denne klassen. Dette systemet kan oppdage personer på eller i nærheten av veien, og kan automatisk aktivere bremsene hvis en potensiell kollisjonsfare oppdages og sjåføren ikke reagerer på advarslene.

Informasjon samlet inn fra kameraet i frontruten og en radar i støtfangeren behandles og kontrolleres mot en database for “fotgjengerskikkelser” for å kunne identifisere personer. Hvis en fotgjenger oppdages foran bilen og sjåføren ikke reagerer på varslene som gis, vil bremsesystemet først bli klargjort for å redusere tiden det tar å aktivere bremsene. Dersom sjåføren fortsatt ikke griper inn vil bremsene bli tilkoplet med full kraft.

Nye S-MAX har også teknologier som gjør parkering enklere:

Parkeringsassisen med funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet.

Utkjøringsassistanse hjelper sjåføren til å forlate en lukeparkering.

Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil krysser bak egen bil ved utkjøring fra en parkeringsplass

Ytterligere førerassistanseteknologier som tilbys med nye S-MAX inkluderer BlindsoneinformasjonssystemTrafikkskiltgjenkjenningFilskiftevarsling, LaneKeeper, Adaptiv Cruisekontroll og Føreroppmerksomhetsovervåkning

Forbedret aktiv og passiv sikkerhet

Karosseristrukturen på nye S-MAX er 3% sterkere enn utgående modell og bruker hydroformet høystyrkestål i A‑stolper, B-stolper og takskinner og forbedret beskyttelse ved sammenstøt fra siden, samtidig som vekten er redusert.

For første gang tilbyr S-MAX også sidekollisjonsputer i 2. seterad i tillegg til syv andre kollisjonsputer for fører og passasjerer.

Bilens stabilitet er også sikret gjennom kurvekontroll og krengningskontroll gjennom justering av motorens dreiemoment og bilens bremser. Det forventes at nye S-MAX vil oppnå en klasseledende 5-stjerners Euro NCAP-klassifisering.

S-MAX vil for første gang også tilbys med Automatisk åpning av bakluken, der bakluken kan åpnes og lukkes ved å bevege foten under bakre støtfanger.


Interiøret på nye S-MAX har blant annet klassens beste oppbevaringsmuligheter og det store panoramataket i glass bidrar til et lyst og innbydende interiør.

Dagens S-MAX har blitt en svært populær bil i Norge, og vi forventer at nye S-MAX med firehjulsdrift vil forsterke denne populariteten ytterligere, avslutter Geir Haugaard


* Dette oppgitte drivstofforbruket og CO2-utslippet er målt i henhold til tekniske krav og spesifikasjoner i de europeiske forskriftene (EC) 715/2007 og den nyeste utgaven av (EC) 692/2008. Drivstofforbruk og CO2-utslipp er spesifisert for et kjøretøy og ikke for en enkelt bil. Den benyttede testprosedyren gjør det mulig å sammenligne forskjellige kjøretøytyper og produsenter. I tillegg vil drivstoffeffektiviteten til en bil, måten den kjøres på og andre ikke-tekniske faktorer spille en rolle for vedkommende kjøretøys forbruk og CO2-utslipp. CO2 er den viktigste drivhusgassen som er ansvarlig for global oppvarming. Resultatene kan skille seg fra drivstofføkonomitallene fra andre deler av verden på grunn av forskjellig kjøresyklus og forskrifter som benyttes.



Nyheter