COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

26.09.2014

Nye Ford Mondeo med avanserte nye motorer

– og nå også med den prisbelønte 1.0-liters EcoBoost-motoren


For mer informasjon, videoer og bilder av nye Ford Mondeo se; http://youtu.be/pCl5op93E_s

--------------

Når neste generasjon Ford Mondeo lanseres senere i år byr den på et bredt spekter av avanserte elektroniske løsninger og en rekke tekniske nyheter. Blant dem er en kraftig 2.0-liters TDCi-dieselmotor med doble turboer som gir 210 HK og 450 Nm dreiemoment – med betydelig redusert CO2-utslipp. Dobbel sekvensiell turbomating leverer de ytelsene som dagens kunder krever, og sørger for at turboforsinkelse hører historien til.

Nye Mondeo kan også leveres med en modifisert 2.0-liters TDCi-motor med enkel variabel geometri turbo, som utvikler 150 og 180 HK. Denne motoren vil bli tilgjengelig med Fords intelligente firehjulsdrift  som sørger for overføring av dreiemoment mellom for- og bakhjul slik at veigrepet vil være optimalt under alle kjøreforhold. Systemet overvåker kontinuerlig veigrepet hvert 16. millisekund og kan justere effektoverføringen til det enkelte hjul på 100 millisekunder.

Nye Mondeo vil også bli den første bilen i klassen med 1.0-liters EcoBoost bensinmotor – som i 2014 ble kåret til Årets Internasjonale Motor for tredje år på rad. Motoren som er tilgjengelig i nye Mondeo er på 125 HK og slipper ut 119 g/km CO2*. Motoren er kalibrert for å levere optimaliserte ytelser for et større kjøretøy.

Fords nye 1.5-liters EcoBoost-motor vil også bli tilgjengelig i Mondeo-serien. Denne motoren utvikler 160 HK, mens en 2.0-liters EcoBoost er tilgjengelig med 203 og 240 HK.

En ECOnetic Technology-modell vil bli tilgjengelig med en 1.6-liters dieselmotor med et forventet CO2-utslipp på 94 g/km.*

Første Mondeo Hybrid

Mondeo Hybrid vil bli den første hybridbilen fra Ford produsert i Europa. Bilen slipper ut 99 g/km CO2* fra en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor kombinert med to elektriske motorer, en som driver hjulene og en annen som produserer regenerert lading – og et 1,4 kWh litium-ion-batteri med en forventet levetid på 10 år og 240.000 km.

Mondeo Hybrid representerer tredje generasjon av Fords globale hybridteknologi. 

Drivstoffeffektivitet og utslipp er redusert takket være aerodynamikk som senker luftmotstanden med opptil 10 % grunnet blant annet Aktiv Grill Spjeld, smart regenerativ lading, elektrisk servostyring og Auto-Start-Stop på alle drivlinjer.

Sterkere og sikrere

Nye Ford Mondeo bruker avanserte materialer og produksjonsteknikker for økt styrke, forbedret sikkerhet og redusert vekt. Et eksempel er den innvendige baklukestrukturen i magnesium på 4- og 5-dørsmodeller der vekten er halvparten av tradisjonelle løsninger i stål. En vektbesparing på 115 kg er oppnådd ved en endret energiabsorbering i fronten på 1.5-liters EcoBoost-modeller. Dette er Fords første konstruksjonsløsning som innfrir kravene til fotgjengerbeskyttelse både i Europa og USA:

- Vektbesparelsene som er oppnådd under utviklingen av Mondeo er reinvestert i drivstoffbesparende løsninger som er med på å minske luftmotstand, Auto-Start-Stop-teknologi,  og en sterkere og sikrere karosseristruktur.

Mondeos karosseristruktur inneholder også 61 % høystyrkestål.

Ford har også tatt i bruk en pionerteknikk der brukte vannflasker i plast benyttes i deler av støtfangerne Resirkulert plast brukes til å produsere Xenoy-materialet som står for 38% av energiabsorberingsmaterialet i den fremre delen av bilen.

Fords oppblåsbare setebelter bak - som er de første i bilindustrien - vil få Europa-debut i nye  Mondeo. På 40 millisekunder utvider setebeltene seg til å dekke et område som er fem ganger bredere enn vanlige setebelter.

Klasseledende dynamiske egenskaper

Mondeo bygges på Fords nye CD-plattform med blant annet et nytt bakhjulsoppheng for mer raffinerte dynamiske egenskaper.

Den nye plattformen og karosseriutformingen gir 10% mer torsjon stivhet enn utgående modell – noe som resulterer i at nye Mondeo har bedre kjøreegenskapene enn noen tidligere modell. Understellet er forsterket med aktive systemer som  Dynamisk Kurvekontroll, sporingskompensasjon, kontrollert støtdemping  og kompensasjon for momentstyring.

Lanseringen av elektrisk servostyring - for første gang på Mondeo - gjør det også mulig å tilpasse styringen til “komfort,” “normal” eller “sport” chassisinnstilling. Blant annet vil sjåføren merke en tydeligere forskjell mellom de tre innstillingene.

Et optimalisert blokkeringsfritt bremsesystem vil redusere stopplengden med mer enn 1 meter i en hastighet på 100 km/t.

Nye Mondeo er tilpasset europeiske sjåførers krav til dynamiske egenskaper og dermed videreført den klasseledende kjøreopplevelsen som denne bilen gir.

Overlegen kjøreopplevelse

Både Mondeos sjåfør og passasjerer vil ha en mer stillegående kjøreopplevelse - selv i høye hastigheter.  Veistøyen er senket med ca 3 desibel bak og 2 desibel foran som følge av konstruksjonsendringer og utvidet bruk av støydempende materialer.

Det er også interessant å notere seg at nye Mondeo har en fuktighetssensor som hindrer brå tildugging av vindusrutene og klassens hurtigste senking av kupétemperaturen, fra 55 til 18 grader på 15 minutter.

Av andre komfort- og bekvemmelighetsdetaljer som vil være tilgjengelig kan nevnes elektrisk justerbar rattstamme med minne, elektrisk bakluke, oppvarmet ratt, oppvarmede og avkjølte seter og seter med massasjefunksjon.

- Nye Mondeo fremstår med høy kvalitet i utførelse og materialvalg. Den har et elegant og sportslig eksteriør og med et interiør optimalisert for ergonomi og komfort sier adm. dir. hos Ford Motor Norge Steve Kimber. Og nå også med AWD vil Mondeo bli ytterligere attraktiv for norske bilkjøpere avslutter Steve Kimber.


*Oppgitt forbruk og utslipp er målt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og 692/2008. . Standard testprosedyre som er brukt muliggjør sammenligning mellom forskjellige kjøretøytyper og produsenter. Resultatet vil kunne skille seg fra forbrukstall ,fra andre deler av verden som følge av forskjellig kjøresykluser og forskrifter for måling.



Nyheter