COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

24.09.2014

Nye Ford Mondeo - et bredt spekter av smarte teknologier

Nye Ford Mondeo blir først med Fords fotgjengeroppdagelse og et bredt spekter av smarte teknologier

Video til artikkelen; http://youtu.be/pCl5op93E_s
For mer informasjon, videoer og bilder av nye Ford Mondeo se; http://mondeo.fordpresskits.com

-------
Ford opplyste i dag at nye Ford Mondeo vil bli det første globale produktet med ny teknologi for fotgjengeroppdagelse. Sikkerhetsteknologien kan bidra til å redusere alvorlighetsgraden ved – eller forhindre – fotgjengerpåkjørsler.

Fords nye antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse kan oppdage personer i veibanen, eller som vil kunne komme til å krysse bilens kjørebane, og kobler automatisk inn bremsene dersom sjåføren ikke reagerer på advarslene. Systemet behandler informasjon samlet inn av et kamera montert i frontruten og en radar plassert i støtfangeren og måler informasjonen mot en database med “menneskefasonger” for å skille fotgjengere fra andre objekter som finnes langs veien.

- Nye Mondeo er det teknisk mest avanserte Ford-kjøretøy som noensinne er lansert, sier Ulrich Koesters, ansvarlig for de største personbilene hos Ford Europa. – Utstyr som antikollisjonsassistent  med fotgjengeroppdagelse bidrar blant annet til å øke sikkerheten og tryggheten for sjåfører i travle byområder.

Fotgjengeroppdagelse er blant en rekke nyheter og forbedringer fra Ford. Systemet er en del av en sikkerhetspakke som også inkluderer Aktiv Bremsing, som automatisk kobler inn bremsene og dermed bidrar til å hindre sammenstøt med forankjørende bil helt opp til bilens toppfart.

Føler fare

Fotgjengeroppdagelsen identifiserer personer og reduserer alvorlighetsgraden ved påkjørsler i opptil 80 km/t.

Hvis en fotgjenger oppdages foran bilen og en påkjørsel kan være nært forestående får sjåføren en advarsel. Dersom sjåføren ikke reagerer, korter systemet ned tiden det vil ta å aktivere bremsene ved å redusere avstanden mellom bremseskivene og bremseklossene. Hvis det fortsatt ikke er noen reaksjon vil kjøretøyet automatisk koble til bremsene slik at bilens hastighet senkes.

Ingeniørene testet systemet både på lukket bane med dukker og ute i virkelig trafikk. – Testing i den virkelige verden var avgjørende. Vi har prøvekjørt systemet i 500.000 km for å være sikre på at vi hadde testet Fotgjengeroppdagelse mot et bredest mulig spekter av personer og situasjoner.

Nye Mondeo har også Active City Stop - en automatisk innkopling av bremsene for å unngå å kjøre inn i en forankjørende bil. Active City Stop virker i hastigheter opp til 50 km/t. Ved høyere hastigheter bruker antikollisjonsassistenten radar og kamerateknologi for å skanne 200 meter foran bilen - og kan automatisk koble inn full nedbremsing for å unngå påkjøring av kjøretøyet foran.

Radarteknologi muliggjør også distanseangivelse, som informerer sjåføren om tidsavstanden til kjøretøyet foran - og den adaptive cruisekontrollen vedlikeholder automatisk valgt distanse til kjøretøyet foran ved å øke eller redusere farten på egen bil.

I tillegg bidrar det foroverrettede kameraet til å holde bilen i kjørefilen (Lane Keeping), som påvirker styringen dersom Mondeo foretar et utilsiktet filskifte.

Enklere parkering og mørkekjøring

Mondeo-sjåførene vil være i stand til å se bedre i mørket med lanseringen av Fords LED frontlysteknologi. Den avanserte teknologien kombinerer LED frontlykter som gir dagslyslignende lys med Fords adaptive frontlyssystem der frontlysstrålens vinkel og intensitet  justeres ut fra kjøreforholdene. Den kan velge en av syv innstillinger i forhold til bilens hastighet, utelyset, rattvinkel, avstanden til kjøretøyet foran og aktiviteten til vindusviskerne.

Mondeo hjelper også sjåføren ved kjøring inn og ut av parkeringsplasser. En avansert versjon av  Parkeringsassistanse har vinkeltrett parkeringshjelp  - som hjelper sjåføren med å finne en passende parkeringsplass, og rygger bilen på plass uten at sjåføren behøver å røre rattet.

Som alltid hos Ford har personsikkerhet høy prioritet også i den nye Mondeo-generasjonen. Blant annet vil den som den første bil i Europa ha oppblåsbare setebelter for baksetene. Den vil dermed være først i sin klasse med setebelter bak som på 40 millisekunder fylles med luft slik at de dekker et område av overkroppen som er fem ganger bredere enn et konvensjonelt belte.

I tillegg til de oppblåsbare setebeltene bak er det ytterligere ni kollisjonsputer, inklusive pute for sjåførens kne, kollisjonspute for sjåføren med optimalisert brystbeskyttelse og dypere sidekollisjonsputer som er formet for mer effektivt å beskytte dem som sitter i bilen og fjerne dem fra kollisjonsområdene.

Bedre kontakt med SYNC2 og MyKey

Fords SYNC 2 kommunikasjonssystem med avansert stemmestyring og 8-tommers berøringsskjerm vil gjøre det mulig for sjåføren å betjene telefon, underholdningsanlegg, klimaanlegg og navigasjonssystem med stemmekommandoer.

Mondeo er også først i segmentet med en forbedret versjon av MyKey som gjør det mulig for Mondeo-eieren å programmere en tenningsnøkkel – vanligvis for en yngre sjåfør. MyKey kan stanse innkommende telefonsamtaler, senke toppfarten, hindre avstengning av førerassistanseteknologier og sikkerhetsutstyr, redusere volumet på musikkanlegget og hindre at bilen kan startes dersom ikke de som sitter i bilen har koplet til bilbeltene.

Nye Mondeo kommer til Norge i løpet av november. 



Nyheter