COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

29.04.2014

Nye Ford Transit Courier

– topp moderne varebil til under
150 000 kroner.

Ytterligere presseinformasjon: http://www.tourneocourier.fordmedia.eu/

Nye Ford Transit Courier vil uten tvil vekke stor oppmerksomhet på det profesjonelle transportmarkedet når den lanseres i løpet av våren: liten av vekst, men likevel med plass til "statskassa" - og til en pris som starter på 149.000 kroner.

Fords første mini-Transit byr også på enestående drivstoffeffektivitet både med diesel- og bensinmotorer. 1.6-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 95 HK oppnår et forbruk på 0,37 liter pr. mil og 97 g/km CO2-utslipp*, og den prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotoren klarer seg med 0,52 liter pr. mil og et CO2-utslipp på 119 g/km.

Nye Transit Courier har et lasterom på 2,3 m3 bak skilleveggen, plass til lengre gjenstander på gulvet og ekstra god adkomst til varerommet gjennom skyvedører.

Den kompakte og fleksible varebilen bringer også ytterligere teknologi og funksjonalitet til denne klassen, med klasseledende sikkerhetsutstyr, oppbevaringsplass i førerhuset og tilkoblingsmuligheter, inklusive Ford SYNC med nødhjelpsassistanse.

Denne bilen egner seg godt til varelevering i byområder og for mindre bedrifter med behov for en funksjonell og kompakt varebil. Ford regner derfor med at nye Transit Courier vil skape økt tilstedeværelse for merket i det hurtigvoksende europeiske markedet for små varebiler, ikke minst takket være den meget gunstige startprisen på 149.000 kroner.

Etter lanseringen av nye Transit, Transit Custom og Transit Connect fra slutten av 2012 har Fords andel av nyttekjøretøymarkedet i Europa økt til 10,4 % for de tre første månedene av 2014 – selskapets høyeste andel for denne perioden på 16 år. I Norge er Fords markedsandel for nyttekjørtøy i samme periode 11 % mot 10 % i tilsvarende periode i fjor.

- Nye Transit Courier er en økonomisk gunstig og solid varebil med enestående drivstofføkonomi, god lasteplass og ingen direkte konkurrenter, sier Johnny Løvli, salgsansvarlig for nyttekjøretøy hos den norske Ford-importøren. - Dette er det perfekte kjøretøyet for dagens travle bygater, og vil bringe Transit-egenskapene til en helt ny kundegruppe.

Klasseledende eierkostnader og holdbarhet

Transit Couriers høyeffektive motorer bidrar til klasseledende eierskapskostnader. I tillegg til 1.6-liters dieselmotor og 1.0-liters EcoBoost bensinmotor kan kundene velge 1.5-liters 75-hesters dieselmotor med 103 g/km CO2-utslipp og et forbruk på 0,39 liter pr. mil. Drivstoffbesparende Auto-Start-Stop er standard på samtlige motorvarianter.

Alle drivlinjer har forlenget 1 år/30 000 km serviceintervall og kjøretøyet er konstruert for optimalisert enkelt vedlikehold og reparasjoner. Flerdelt bakre støtfanger, solide beskyttelseslister langs sidene og høyt plasserte lys foran og bak bidrar til å redusere kollisjonsskader og utgifter ved eventuelle småskader. Kostbar feilfylling av drivstoff unngås med Fords unike Easy Fuel-system.

Nye Transit Courier er konstruert for å gi eksepsjonell driftssikkerhet, og prototyper er testet over 1,6 millioner km., som tilsvarer to turer til og fra månen. Slitestyrketestingen simulerer mange års ekstrem bruk, og inkluderer over 400.000 km kjøring hos en vanlig kunde på offentlig vei. Dørene er for eksempel slamret igjen 250.000 ganger i non-stop utholdenhetstester for å dokumentere påliteligheten.

God lastekapasitet og praktiske egenskaper

Nye Transit Courier har et lasterom med gode lasteegenskaper, inklusive:

·  Lastelengde på 142 cm ved gulvet, og enklere lasting av større gjenstander gjennom brede skyedører (bredde 453 mm med skillevegg)

·  Stål skillevegg i full høyde og bredde (med vindu), i samsvar med DIN- og ISO-standarder for sikring av last

·  Seks surrekroker, inklusive fire monteringspunkter på sidene bak, muliggjør trygg sikring av last uten å skape hindringer på gulvet

·  En rekke forhåndsinstallerte monteringspunkter for montering av hyller eller rammeverk.

·  Kraftig LED-lys i varerommet på bestilling

Med en maksimum nyttelast på 660 kg kan Transit Courier dekke et vidt spekter av transportbehov, inklusive plass til en standard Europalle. For optimal tilgang til lasterommet er topphengslet bakluke med vindu standard – skyvedører på den ene eller begge sidene kan bestilles.

Transit Courier har en rekke praktiske oppbevaringsrom – som inkluderer en stor midtkonsoll med plass til A4-dokumenter og en bærbar datamaskin/nettbrett, et oppbevaringsrom under taket i full bredde og en skuff under passasjersetet ved siden av sjåføren. Sjåføren kan bruke det unike nye MyFord Dock for å lagre, feste eller lade sine mobile apparater som telefoner, nettbrett eller navigasjonssystemer. Ryggekamera er en annen smart detalj.

Sikkerhetsutstyr og fremragende kjøreegenskaper

Transit Courier bringer nytt sikkerhetsutstyr til klassen, som inkluderer kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for så vel sjåfør som forsetepassasjer.

Ford Courier kan også bestilles med Ford SYNC med Nødhjelpsassistanse som sørger for automatisk oppringning til den lokale alarmsentralen dersom bilen utsettes for en ulykke der en av kollisjonsputene løses ut eller forbindelsen til drivstofftilgangen brytes. Courier har også som standard dekktrykkovervåkning og elektronisk stabilitetskontroll - som omfatter bakkestartassistanse, antispinn og hindring av velt.

Det nye kjøretøyets understell bidrar til en unik styreutveksling og innovative totrinns bakfjærer bidrar til å gi Courier klasseledende dynamiske egenskaper under alle kjøre- og lasteforhold. Fjærene sikrer kjøretøyet en myk og behagelig kjørekomfort selv uten last. Samtidig beholdes de kvikke kjøreegenskapene og manøvreringsevnen som stemmer med et kompakt kjøretøy i travle bygater.


* Oppgitte tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er målt i henhold til tekniske krav og spesifikasjoner for nyeste EU-direktiv 715/2007. 1,6-liters dieselmotor utstyrt med Auto-Start-Stop og 100 km/t hastighetsbegrenser.



Nyheter